Voor de een is stress iets positiefs, iets wat ze nodig hebben om bijvoorbeeld goed te kunnen presteren op het werk. Het zorgt ervoor dat je alert, geconcentreerd en efficiënt bent. Voor de ander klinkt het direct negatief in de oren. Hoe kan dit?

Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. Stress. Maar wat is het nu eigenlijk? Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Het is een hele natuurlijke en ook gezonde reactie van het lichaam.

Toch als we het over stress hebben dan gaat het meestal over ongezonde druk, een teveel aan spanning. Op dat moment zijn de eisen (draaglast) die aan je worden gesteld, of die jij jezelf stelt, groter dan wat je aankunt (draagkracht). Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of ermee om te gaan, slaat door naar de verkeerde kant.

Ben jij gevoelig voor stress?

De een is nu eenmaal gevoeliger voor stress dan de ander. Onderstaande eigenschappen zorgen er o.a voor dat jij gevoeliger bent voor stress:

  • Perfectionisme
  • Loyaliteit
  • Hoog verantwoordelijkheidsgevoel
  • Grote betrokkenheid bij gezin of werk
  • Minder goed kunnen uiten van gevoelens
  • Teveel willen doen, nooit stil kunnen zitten
  • Moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen
  • Gevoel hebben dat je weinig invloed kunt uitoefenen op je omgeving of over je eigen leven
  • Pessimisme
  • Weinig positief over eigen prestaties (lat (te)hoog leggen)
  • Moeilijk hulp kunnen vragen

Veel zit in persoonlijke eigenschappen maar het zit ook in ervaring en vaardigheden. Wat kun jij doen om je draagkracht te verbeteren?

Het allerbelangrijkste is bewust te worden van signalen en oorzaken van stress. Oftewel herken wanneer je je eigen grenzen overschrijdt, onderzoek je energiegevers en energievreters en merk op wanneer je jezelf ‘de stress in denkt’. Door deze bewustwording kun je wat aan de situatie gaan doen en verandering gaan aanbrengen.

Ook kun je jezelf (laten) trainen op assertiviteit, conflicthantering en het stellen van realistische eisen.

Daarnaast is het natuurlijk erg belangrijk om gezonde leef-en werkgewoonten na te leven: o.a.

  • voldoende lichamelijke beweging
  • goede nachtrust
  • ontspanning
  • gezonde voeding
  • je werk te organiseren
  • niet (standaard) te veel te werken
  • voldoende pauzes nemen

Simpel toch? Not! Op papier lijkt het vaak zo eenvoudig maar ik weet als geen ander dat het in de praktijk vele malen lastiger is. Spreek jezelf uit naar je leidinggevende op het werk en geef aan waar je moeite mee hebt of waar je in getraind wilt worden. Op deze manier kun je je laten ondersteunen en hoef je het niet alleen te doen. Gaat je dit een stap te ver en wil je het liever privé houden? Denk dan eens aan een goede coach bij jouw in de buurt. Iemand die samen met jou op zoek gaat naar je gewenste resultaat en ervoor zorgt dat je dit ook werkelijk behaalt.

Op naar een week vol met ‘no stress’

En heel veel zon ☀️☀️☀️

Liefs, Carlijn