Als ik jou nu zou vragen naar jouw kwaliteiten; iets te noemen waar jij heel goed in bent. Heb je dan zo een antwoord klaar of zie je eerst een waslijst voor je met minder goede eigenschappen van jezelf?

………Juist ja, dat dacht ik al….!

Goede eigenschappen? Pfoe, moeilijk, zucht, tja, nou……..en dan uiteindelijk heb je toch zeker wel 1 ding gevonden die je kunt noemen (Yeah!). Minder goede eigenschappen? Dit, dit en dit…én ook nog dit! We lijken er totaal geen moeite mee te hebben om op te sommen waar je niet zo goed in bent. Hoe komt dit toch?

Bang om op te scheppen? Te bescheiden? Gebrek aan zelfkennis? Of denk je dat het benoemen ervan arrogant overkomt bij anderen? Het zal in meer of mindere mate allemaal wel meespelen maar het komt met name doordat we vaak te streng zijn voor onszelf, de lat (te) hoog leggen. Hierdoor hebben we onze goede eigenschappen helemaal niet meer helder op ons netvlies.

We moeten liever zijn voor onszelf!
Oef……lief zijn voor jezelf. Klinkt dat voor jou nog steeds te zweverig in de oren?

Tijd om daar verandering in aan te brengen want het is zo waar.

Hierbij enkele tips waarmee je direct aan de slag kunt;

Tip 1:
Noteer dagelijks minimaal 1 ding wat goed gegaan is die dag, hoe klein ook.

Tip 2:
Behandel jezelf zoals je ook je vriendinnen behandelt.

Tip 3:
Ga eens voor de spiegel staan en geef jezelf een vette knipoog 🙂

Tip 4:
Trakteer jezelf regelmatig op een relaxmoment. Ga in bad, neem een massage, lees een boek, ga eens, op een voor jou ongewoon tijdstip, op de bank zitten met een kop koffie of thee.

Tip 5:
Voel je je onrustig of gestresst? Neem een korte ‘adempauze’ (desnoods op het toilet)
Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Je zult vanzelf merken dat je meer afstand kunt nemen en de zaken weer helder kunt gaan zien.

Tip 6:
Vervang ‘moeten’ door ‘willen’.
We moeten van alles van onszelf. ‘Ik zou meer moeten doen in het huishouden, ik zou meer moeten sporten, ik zou meer tijd moeten besteden aan vriendinnen, ik zou gezonder moeten eten, ik zou iedere dag de was op moeten ruimen, ik zou meer moeten werken enz.
Moet je of wil je? Je zult merken dat als je ‘moeten’ vervangt voor ‘willen’ je een positievere mindset creëert en je minder stress ervaart.

Tip 7:
Neem eens een vakantiedag op zonder dat je met vakantie gaat.

Tip 8:
‘Vecht’ alleen voor dingen die echt belangrijk zijn. Je kunt niet overal de strijd aangaan. Welke zaken kun je van je af laten glijden?

Tip 9:
Neem jezelf niet (altijd) te serieus. Bekijk jezelf eens met humor.

Tip 10:
Last but not least; schrijf op waar jij goed in bent en hang dit boven je bed zodat je er iedere dag mee wakker wordt 🙂

Ben jij ook vaak (te) STRENG voor jezelf en/ of heb je het idee dat je veel MOET? Ontdek tijdens een van mijn workshops wat jij WILT en hoe je dit kunt bereiken. Je bent van harte welkom!